Gösta Adrian Nilsson – G.A.N

Gösta Adrian Nilsson eller GAN (1884–1965) växte upp i Lund, gick på konstskolor i Köpenhamn. Han skapade på flera plan utöver sitt måleri, där dikter och noveller låg honom varmt om hjärtat. Tillskillnad från många samtida konstnärer likt t.ex. Grünewald som åkte till Paris för att ta del av den franska konsten. Valde GAN i sin tur valde att åka till Berlin. Från att ha varit där i 1910-talets Berlin på galleri Der Sturm, där möte han den franska kubismens formbyggen, italienska futurismens vilja att visa rörelse i bild och den tysk-ryska expressionismen. Det var avantgardister från flertal länder, däribland Picasso t.ex. GAN studerade de olika konststilarnas inriktningar och satte samman sina intryck till en helt egen stil. Hans bilder från 1910-talet är splittrade som i ett kalejdoskop. GAN kom till Paris först 1920, där han lärde känna Fernand Léger. Han utvecklade succesivt geometriskt stiliserade bilder. Allt hålls samman av kompositionens geometri, en stomme byggd på skarpa vinklar och spända kurvor. Motiven som främst är vidkommande hos GAN är maskulina män: idrottsmän, indianer och framför allt matroser.